V zadnjem času se je nekajkrat zgodilo, da so bile nevladne organizacije deležne različnih pritiskov na njihovo delo s strani odločevalcev, medijev in drugih. Nevladne organizacije (tiste, ki so bile deležne pritiskov, in druge) so se na dogajanje odzivale različno, bolj ali manj usklajeno (Ostro obsojamo pritiske in napade na okoljevarstvene organizacije v primeru Magne, Za človekove pravice gre, Pogovoriti se moramo o policiji idr.).
Ker je pričakovati, da se bodo v časih vse večjega populizma pritiski stopnjevali, smo začeli razmišljali, kako povezati nevladne organizacije, kako spodbuditi notranjesektorsko solidarnost in nuditi podporo. Kot rezultat konference Podprimo se in drugih pogovorov je nastal predlog mehanizma, s pomočjo katerega bi v primeru pritiskov mobilizirali sektor in pripravi različne odzive, hkrati pa nudili potrebno pomoč organizaciji, ki je pritiskov deležna.
Preberite predlog mehanizma, svoj komentar nanj lahko podate tukaj. Komentarje zbiramo do 21. 1. 2019.
Prva nevladniška pomoč – predlog mehanizma za odziv na pritiske na NVO
»Vklop« mehanizma
Prva nevladniška pomoč se aktivira, če organizacija zanjo zaprosi, ali na predlog katerekoli druge organizacije, če se organizacija z odzivom strinja.
Kriteriji za prepoznavanje problema (kdaj gre za nedopusten pritisk?)
- Pritisk vršijo državni organi, politični funkcionarji, mediji ali podjetja
- Pritisk se odraža v javnem medijskem prostoru (nacionalni, regionalni in lokalni mediji)
- Organizaciji se odrekajo njene zakonske pravice ali gre za pritisk oz. napad na poslanstvo in dejavnost (ne pa na mnenje) organizacije
Kdo presoja, ali gre za pritisk in kako se odzvati
8-članska skupina, sestavljena iz 5 stalnih in 3 »letečih« članov. 5 stalnih članov: 4 posamezniki, ki se ukvarjajo s človekovimi pravicami, konkretneje s prostorom za delovanje NVO (t.i. civic space) in predstavnik CNVOS. 3 leteče člane v vsakem konkretnem primeru predlagajo vsebinske mreže in regionalna stičišča glede na tematiko in tip organizacije.
Skupina premisli tudi, kakšen odziv sektorja bi bil najprimernejši. Pri tem razmisli o takojšnjem odzivu in drugih kanalih, ki lahko bolje reflektirajo situacijo (npr. različne TV oddaje). Na njeno željo se organizaciji nudi tudi neposredna pomoč pri njenem odzivu in komuniciranju ter pri morebitnem pravnem odzivu.
Obveščanje
Obveščanje o vklopu mehanizma in potrebnem odzivu (npr. podpis, širjenje informacij) poteka preko mailing liste, v katero se organizacije vpišejo preko spletne strani CNVOS.
Obveščanje o potrebnem odzivu poteka tudi preko SMS sporočil.
Koordinacija mehanizma
Mehanizem koordinira CNVOS.