Pridobitev statusa NVO v javnem interesu na področju trajnostne mobilnosti
Da bi se nevladna organizacija (NVO), ki deluje na področju varstva trajnostne mobilnosti, uvrstila na seznam upravičencev do 1% dohodnine, ji mora Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo z odločbo podeliti status delovanja v javnem interesu.
Pogoji za pridobitev statusa
NVO lahko pridobi status v javnem interesu na področju trajnostne mobilnosti, če izpolnjuje pogoje, ki jih določata Zakon o nevladnih organizacijah (ZNOrg) in Pravilnik o podrobnejših pogojih in merilih za pridobitev statusa nevladne organizacije na področju trajnostne mobilnosti, ki deluje v javnem interesu.
Pogoji, ki jih mora NVO izpolnjevati, so:
- je nevladna organizacija, ki izpolnjuje pogoje določene v 2. členu ZNOrg,
- njeni člani, če gre za člansko organizacijo, niso pravne osebe javnega prava,
- ima dejavnost na področju trajnostne mobilnosti, ki je v javnem interesu, opredeljeno v ustanovitvenem aktu,
- deluje najmanj dve leti pred vložitvijo vloge za podelitev statusa,
- zadnji dve leti pred vložitvijo vloge je sredstva pretežno uporabljala za opravljanje dejavnosti v javnem interesu na področju trajnostne mobilnosti in je redno izvajala programe, projekte ali druge aktivnosti za uresničevanje namena in ciljev, ki so v javnem interesu,
- ima izdelan najmanj dvoletni program bodočega delovanja na področju trajnostne mobilnosti, ki vsebuje redno izvajanje dejavnosti v javnem interesu,
- ji ni bila pravnomočno izrečena sankcija globe za hujši davčni prekršek ali prekršek, katerega narava je posebno huda, in ni bila pravnomočno obsojena zaradi kaznivega dejanja,
- nad njo ni začet stečajni postopek ali postopek likvidacije,
- lahko izkaže pomembnejše dosežke svojega delovanja na področju trajnostne mobilnosti v zadnjih dveh letih pred vložitvijo vloge.
Trajnostna mobilnost vključuje naslednja podpodročja:
- javni potniški promet,
- hoja,
- kolesarjenje,
- infrastruktura za alternativna goriva v prometu in raba alternativnih goriv v prometu in
- druge oblike mobilnosti, ki manj obremenjujejo okolje (deljenje avtomobila, sopotništvo ipd.)
NVO mora za pridobitev statusa NVO v javnem interesu izpolnjevati najmanj štiri od spodnjih kriterijev na istem ali različnih podpodročjih. (4. člen Pravilnika):
- aktivno sodeluje pri razvoju področja trajnostne mobilnosti, na katerem deluje, s tem da širi strokovno znanje z izobraževanjem, usposabljanjem, seminarji ali delavnicami in terenskimi akcijami, razvija ali izvaja programe razvoja področja oziroma prispeva k razvoju področja na drug primerljiv način (vsaj dve aktivnostih v zadnjih dveh letih);
- izvaja promocijske aktivnosti na področju trajnostne mobilnosti, pripravi in izvaja programe in projekte, namenjene ozaveščanju otrok, dijakov, študentov in odraslih o pomenu trajnostne mobilnosti (vsaj dve aktivnosti v letu, ki se ju je skupno udeležilo vsaj 50 ljudi);
- spodbuja aktivnosti in dialog med pristojnimi organi in organizacijami za čim uspešnejše reševanje vprašanj na področju trajnostne mobilnosti, na katerem deluje (vsaj dve aktivnostih v zadnjih dveh letih);
- aktivno sodeluje pri oblikovanju državnih ukrepov ali ukrepov samoupravne lokalne skupnosti, predlaga dopolnitve ali sprejem predpisov in ukrepov ter aktivno sodeluje v postopkih javnih obravnav in posvetov na področju trajnostne mobilnosti, na katerem deluje (vsaj dve aktivnostih v zadnjih dveh letih);
- aktivno sodeluje pri predlaganju in iskanju konkretnih izboljšav s področja trajnostne mobilnosti na terenu ter izvaja analize in raziskave na lokalni in državni ravni (vsaj dve aktivnostih v zadnjih dveh letih);
- aktivno sodeluje z domačimi ali mednarodnimi strokovnimi organizacijami, ki izvajajo dejavnosti na področju trajnostne mobilnosti (vsaj dve aktivnostih v zadnjih dveh letih);
- izvaja dejavnosti na področju trajnostne mobilnosti, ki so po kakovosti ali namenu primerljive z dejavnostjo javnih zavodov, oziroma dejavnosti, ki dopolnjujejo mrežo javnih zavodov po vsebini dela ali načinu delovanja (vsaj dve aktivnostih v zadnjih dveh letih);
- soorganizira ali izvaja srečanja za izmenjavo in prenos znanstvenih ali strokovnih spoznanj na področju trajnostne mobilnosti, v domačem ali mednarodnem prostoru - npr. konference, simpoziji, posveti, seminarji, okrogle mize (vsaj dve aktivnosti v letu, ki se ju je skupno udeležilo vsaj 50 ljudi);
- izvaja strokovno svetovanje civilni družbi, javnemu sektorju ter gospodarskim subjektom na področju trajnostne mobilnosti, na katerem deluje (vsaj dve aktivnostih v zadnjih dveh letih);
- izdaja strokovno literaturo, publikacije, študije ali druge strokovne objave v medijih na področju trajnostne mobilnosti, na katerem deluje (najmanj dve takšni objavi).
Postopek pridobitve statusa
NVO za status NVO v javnem interesu na področju trajnostne mobilnosti zaprosi pri Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo.
Vlogi je na podlagi Zakona o nevladnih organizacijah potrebno priložiti:
- poročilo o delu, iz katerega mora biti razvidno izvajanje programov, projektov in drugih aktivnosti z navedbo pomembnejših dosežkov, ki jih je NVO izvajala v javnem interesu na področju trajnostne mobilnosti v zadnjih dveh letih,
- poročilo o porabi sredstev za izvajanje aktivnosti iz prejšnje alineje,
- dokazila o aktivnostih in pomembnejših dosežkih NVO iz prve alineje in
- sprejet program bodočega delovanja za najmanj dve leti delovanja na področju trajnostne mobilnosti, ki vsebuje redno izvajanje dejavnosti v javnem interesu.
Na seznam upravičencev za donacije za tekoče leto se avtomatično uvrstijo NVO, ki izpolnjujejo pogoje na dan 31. 12. prejšnjega leta (prvi odst. 2. člena Uredbe o namenitvi dela dohodnine za donacije). Če bi torej NVO pridobila status delovanja v javnem interesu v letu 2022, bi se uvrstila na seznam upravičencev za leto 2023. Prve donacije iz dohodnine bi tako NVO prejela v letu 2024.
Ugodnosti in obveznosti
NVO, ki ima status v javnem interesu na področju trajnostne mobilnosti, je torej upravičena do donacije iz 1% dohodnine, pridobi pa tudi druge ugodnosti, ki jih imajo NVO v javnem interesu.
NVO, ki ima status v javnem interesu na področju trajnostne mobilnosti, ima obveznosti, kot so naštete tu.