pravica do odraščanja brez "e-živega peska" / the right to grow up free from "e-quicksand"

EU oz. Slovenija se v zadnjih desetletjih močno usmerjata v digitalizacijo gospodarstva, države in družbe. Ob tem pa je premalo zavedanja in upoštevanja opozoril zdravstvene, pedagoške in družboslovne stroke o nevarnostih, ki jih taka globoka digitalizacija prinaša. Nove tehnologije nam lajšajo življenje, vendar pa že ogrožajo predvsem duševno zdravje ljudi. Negativnim posledicam so še zlasti izpostavljeni otroci in mladostniki, saj v nekaterih državah za posledicami digitalne zasvojenosti trpi tudi do 20 % te populacije.

Ob tem se digitalizacija vse bolj krepi tudi pri izvajanju programov vzgoje in izobraževanja. Zato obstaja nevarnost, da bosta vrtec in šola v zelo pomembnem in občutljivem obdobju otroškega odraščanja in učenja postala obdobje/prostor, ki bosta dodatno prispevala h krepitvi digitalne odvisnosti in ne k njenemu zmanjševanju oz. razrešitvi.

Projekt ob hitrem slabšanju razmer in negativnih posledicah odvisnosti od digitalnih naprav med otroki in mladostniki, naslavlja oblikovanje nujnih ozaveščevalnih in previdnostih vsebin ter programov povezanih z nastajajočim Nacionalnim programom vzgoje in izobraževanja 2023−2033 (NPVI), kot ključnim dokumentom na tem področju, ter drugimi povezanimi dokumenti. Ti bodo z usmerjanjem v varno in zdravo uporabo novih tehnologij zagotavljali pravice otrok, mladih ter njihovih družin do zdravega odraščanja oz. življenja, predvsem dolgoročnega duševnega zdravja, brez posledic prekomerne rabe digitalnih naprav.

Kaj bodo dosegli:

Cilj projekta je prispevati k oblikovanju dolgoročnih vsebin programov vzgoje in izobraževanja v političnih dokumentih, predvsem povezanih z NPVI, z upoštevanjem zdrave in varne uporabe novih tehnologij ter ozaveščanje in aktiviranje javnosti. K temu bodo prispevale projektne aktivnosti oz. njihovi rezultati:

  • 3 oblikovani predlogi glede NPVI in povezanih političnih dokumentov s področja vzgoje in izobraževanja za zagotavljanje zdrave in varne uporabe digitalnih tehnologij,
  • izvedba mednarodne strokovne konference za vzgojo in izobraževanje brez grožnje digitalizacije,
  • priročnik s smernicami za odgovorno uvajanje digitalnih vsebin v vzgojo in izobraževanje,
  • izvedba 8 izobraževalnih delavnic,
  • vzpostavljena partnerska mreža za zdravo vzgojo in izobraževanje v obdobju digitalizacije,
  • izvedba festivala za zdravo vzgojo in izobraževanje,
  • izvedba razstave »Izberimo pravico do zdravega odraščanja«,
  • več medijskih prispevkov o potrebi previdnosti glede digitalne zasvojenosti,
  • druge vmesne zagovorniške aktivnosti za dvig ozaveščenosti in znanja odločevalcev politik vzgoje in izobraževanja glede problematike digitalne zasvojenosti ter dvig ozaveščenosti širše javnosti (s poudarkom na najbližjih osebah za otroke in mlade - starši, vzgojitelji, učitelji),
  • delo z mediji za dvig njihove motiviranosti in pokrivanja tematike digitalizacije ter njenih posledic.
 

___________________

Overview

The project addresses the rapid digitalization of society, which, despite its benefits, poses significant risks, especially to the mental health of children and adolescents. Studies indicate that up to 20% of youth in some countries suffer from digital addiction. With increasing digitalization in education, there is a risk of exacerbating this dependency rather than mitigating it.

This initiative aligns with the National Education Program 2023−2033 (NPVI) and related policy frameworks to advocate for the safe and healthy integration of digital technologies in education, ensuring children and their families can enjoy their right to grow up free from digital addiction.

Goals and Activities

The project aims to shape long-term educational content and policies that ensure the safe and responsible use of digital technologies. Key objectives include:

  1. Policy Development:
    • Drafting three proposals for the NPVI and related education policies to safeguard healthy and responsible digital use.
  2. Knowledge Sharing and Awareness:
    • Organizing an international conference on education without digitalization threats.
    • Publishing a manual with guidelines for responsible integration of digital content in education.
    • Conducting eight educational workshops to promote these practices.
  3. Community Engagement and Advocacy:
    • Establishing a partner network for healthy education in the digital age.
    • Hosting a festival for healthy education to engage families and educators.
    • Launching an exhibition titled “Choose the Right to Healthy Upbringing.”
  4. Media and Public Outreach:
    • Publishing articles to highlight the risks of digital addiction.
    • Collaborating with media to raise awareness about the implications of digitalization on youth mental health.
  5. Broader Impact:
    • Advocacy activities to educate policymakers and the public, particularly parents, teachers, and caregivers, about digital addiction risks and solutions.