Nosilec projekta: Inštitut Državljan D, zavod za spodbujanje informacijske in medijske pismenosti, Ljubljana
Razpis: Javni poziv za izvedbo akcij za obrambo evropskih vrednot
Trajanje projekta: 15. 4.−14. 10. 2024
Vrednost projekta: 9.022,00 evrov
Zavod s projektom opozarja na občinske nadzorne kamere in državljanske pravice ter vprašanje zasebnosti in smotrnosti tako širokega videonadzora.
Kaj bodo dosegli:
Kot glavni rezultat akcije izpostavljajo zakonske spremembe in osveščanje odločevalcev o problemu občinskih nadzornih kamer.
- 42. člen Odloka o urejanju prometa v Mestni občini Ljubljana izvajanje občinskega videonadzora prepušča javnemu podjetju, hkrati pa ne ureja transparetnosti. Z njihovo kampanjo občinske odločevalce pozivajo, naj javnemu podjetju zapovejo dvakratletno javno objavljanje lokacij in tipov ter blagovnih znamk občinskih nadzornih kamer.
- S tem bodo vzpostavili pogoje za javno razpravo o koristnosti občinskih nadzornih kamer, meščanke in meščane pa opozorili na vseprisotnost nadzornih videokamer, s katerimi upravlja občina.
- Hkrati se v kampanji osredotočajo na osveščanje meščank in meščanov o svojih zasebnostnih pravicah in jim ponujajo enostaven način seznanitve z lastnimi osebnimi podatki na področju posnetkov mestnih nadzornih kamer.
- S kampanjo tako izobražujejo meščanke in meščane o njihovih lastnih človekovih pravicah na področju zasebnosti in preverjajo, kako dobro se izvajalci videonadzora držijo zakonskih varovalk.
Kampanja se osredotoča na več ciljnih skupin: najprej so tukaj mestni odločevalci, pri katerih izboljšujejo prepoznavanje problematike videonadzora, nato kampanja nagovarja meščanke in meščane ter jih spodbuja k uveljavljanju svojih zasebnostnih pravic. Hkrati kampanja ponuja izhodišča za novinarke in novinarje, ki lahko v njej najdejo nove nastavke za medijsko poročanje o delovanju občine.
DOSEŽKI
S kampanjo smo želeli zavezati Mestno občino Ljubljana, da bi zakonsko uredila beleženje svojih nadzornih kamer. V ta namen smo preučili lokalno zakonodajo in ugotovili, da bi to najlažje storili s spremembo 42. člena Odloka o urejanju prometa v Mestni občini Ljubljana, ki ureja to področje. Tako smo pripravili predlog člena in splošno javnost pozvali, naj s podpisom peticije podpre naš poziv k spremembi - 109 podpisnikov peticije. Poleg pobude za spremembe zakonodaje smo preizkusili tudi izvajanje državljanskih pravic iz evropske zasebnostne zakonodaje in ugotovili, da Mestna občina Ljubljana oziroma podjetje v njeni lasti, Ljubljanska parkirišča in tržnice, zakonodaje ne spoštujeta. Del kampanje je bil tudi spodbujanje javnosti k vlaganju zahtevkov za seznanitev z lastnimi osebnimi podatki, pri katerem se je izkazalo, da javno podjetje te zahtevke neutemeljeno zavrača. Zato smo se pritožili Uradu informacijskega pooblaščenca, postopek je trenutno še v teku. V sklopu kampanje smo izdelali tudi primerjalno študijo javnega videonadzora v različnih državah Evropske unije in drugih državah po celem svetu, iz katere izhaja, da je videonadzor koristen samo pod izredno natančno določenimi pogoji in da ga ne smemo razumeti kot splošno rešitev, ki deluje v vsakem okolju. Študijo smo kot prilogo dodali meščanski pobudi, ki smo jo poslali na več naslovov Mestne občine Ljubljana. Pred oddajo študije smo svetniškim skupinam mestnega sveta Mestne občine Ljubljana od začetka do zaključka kampanje pošiljali več vabil na sestanek, kjer bi jim pobudo podrobno predstavili in podčrtali problem občinskega videonadzora v Mestni občini Ljubljana, na poslana vabila pa sta se odzvali samo dve od šestih svetniških skupin. Kampanjo smo predstavili na treh javnih razpravah v Ljubljani in Sarajevu, objavili smo šest člankov, povezanih s kampanjo. V splošne medije je kampanja prišla dvakrat in sicer v časopisu Dnevnik. Povezave do člankov in ostalih vsebin, ki so nastale v sklopu projekta, smo redno komunicirali na naših kanalih družabnega spleta.
KONTAKTNA OSEBA: Domen Savič
E-pošta: domen@drzavljand.si
Splet: panoptikon.si/osvobodimo-ljubljano